K!X heeft als doel jongeren beter toe te rusten voor hun toekomst. Het thema ‘succesvol worden’ stond centraal tijdens het evenement.
De K!X promoteams zijn in het leven geroepen om jongeren in het mbo en vmbo onderwijs een positief imago en betere maatschappelijke kansen te geven. Tijdens de bijeenkomst luisterden de jongeren niet alleen naar inspirerende speeches van Zeki Arslan, programmamanager bij FORUM en oprichter van ‘The NetworkKing’, Charles Ruffolo, maar gaven ze ook zelf presentaties. Zoals Rieke Kadijk, studente Juridische Dienstverlening. Samen met haar teamgenoot vertelde ze over haar bezoek aan het Hilton Hotel. Hoewel ze behoorlijk zenuwachtig was deelde ze haar ervaringen over de meeloopdag met de ruim vierhonderd aanwezig jongeren.
Rieke heeft naar eigen zeggen veel aan de ontmoeting met het Hilton-management gehad. ‘Ze waren oprecht in mij geïnteresseerd. Later mailde zelfs een medewerker om te zeggen dat ik bij een studieopdracht altijd een beroep om hem mag doen. Het was een nuttige ervaring. Ik heb contacten gelegd waar ik in de toekomst nog veel aan heb.’
De jongeren die in een van de ruim twintig K!X teams zitten organiseren zelf een talentenjacht, tentoonstelling, evenement, of maken filmpjes. Het evenement was ook een gelegenheid om de teams te laten kennismaken met elkaar en de activiteiten die ze hebben uitgevoerd in 2009. Door de teams actief te laten meedoen met het project en ze in aanraking te brengen met bedrijven en instelling wordt getracht de beeldvorming ten opzichte van jongeren op het mbo en vmbo onderwijs te verbeteren.
Tijdens de diverse workshops kregen de jongeren de kans te werken aan hun persoonlijke kwaliteiten. Zo werd er een training gegeven ter verbetering van de presentatietechnieken, een sollicitatietraining en een training om te leren samenwerken.
Een dansshow, een brasband en een quiz zorgden voor het nodige spektakel. Het K!X-team uit Delft, won een cheque van € 1.000,-. Zij hadden slechts een fout gemaakt in de quiz.
Het uitgewerkte verslag van het evenement verschijnt in Januari in het K!X Magazine |